شهریور روز
امروز بنام شهریور امشاسپند است. در اوستا خشَثرَ وَیریَه و در پهلوی شَهرِوَر آمده است. از دو بخش خشَترَ + وَئیریَه ساخته شده است. خشَترَ از مصدر خَشی Xshi ساخته شده به چم توانستن و یارستن و توانایی داشتن. خشَترَ به چم فرمانروایی/سلطنت. وَئیریه به چم برگزیده / آرزو شده . روی هم رفته نیروی فرمانروایی، شهریاری خواسته شده ، شهریاری آرمانی و شهریاری برخواست و اراده بیان می شود.
شهریور یک از امشاسپندان است که پس از وهومن و اَشه وهیشته قرار دارد. شهریور در جهان مینو نماد نیرو می باشد و در جهان گیتی نگاهبانی فلزها با او است. پس از اینکه وهومن در اندیشه هر بانو مرد راه یافت، آنگاه است که اشا به یاری آنها شتافته و فرمانروایی آرزو شده یا خشتراوئیریا در جهان استوار می گردد.
در دین زرتشتی، نیرومندی درون و برون جایگاهی بسیار ارزشمند دارد؛ استواری بر اندیشه نیک توانگری و نیرومندی در جهان مادی را در پی دارد. بر همین آموزه ها است که بیکاری ، تنبلی و چشم داشتن به دست آوردهای دیگران از نکوهیده ترین صفت ها در دین زرتشتی است. چنانچه در یسنا 46 بند 17 می خوانیم:
ای جاماسپ دانا ! از خاندان هووگوا، این نکته را بیاموز. جنبش و کوشش بر بیکاری و تنبلی برتری دارد.
و همچنین در اندرز گواه گیری می خوانیم:
داد و آیین شهریور امشاسپند نیرومندی و خویشتن داری است اندر راه سروری و توانگری کوشا باشید، شهریایان و سروران دادگر را یاور باشید و گرامی دارید. از بیکاری و کاهلی دوری گزینید و از فرارونی (پارسایی) و درستکاری، خواسته اندورزید، بر خواسته کسان دست میازید و رشک مبرید، ایُوخشُست (فلز) ارجمند را پیوسته پاک دارید.
شهریور امشاسپند را یاری دهنده بیچارگان و نیازمندان نیز دانسته اند.
موبد موبدان روزگار ساسانی آذرپاد مهرسپندان می گوید:
شهریور روز شاد باش!
رخداد هایی که در شهریور روز در درازای سال(زرتشتی) رخ می دهد:
شهریور(چهارمین) روز از ماه شهریور، جشن شهریورگان